مو

علائم، عوارض و درمان ریزش موی هورمونی

ریزش موی هورمونی

حالا با بالا رفتن اطلاعات عمومی جامعه، بیشتر افراد می‌دانند که ریزش مو عموماً ارثی، عصبی یا هورمونی است. اما همچنان افرادی هستند که از علائم و عوارض ریزش موی هورمونی و راهکارهای درمانی آن مطلع نیستند.

به همین دلیل ما در این مقاله سعی می‌کنیم به شکلی ساده این موضوع را توضیح دهیم و ابهامات را از بین ببریم. با ما همراه باشید.

ریزش مو در زنان و مردان

نکته‌ای که در ابتدا باید در نظر داشته باشید این است که ریزش موی هورمونی فقط در زنان نیست و مردان هم می‌توانند دچار این مشکل شوند. به این نوع ریزش مو در مردان طاسی الگوی مردانه یا آندروژنتیک آلوپسی گفته می‌شود.

این نوع ریزش مو نتیجه تأثیر هورمون‌های آندروژن، به ویژه دی‌هیدروتستوسترون (DHT)، بر فولیکول‌های مو است.

اما این تفاوت در جنسیت، تفاوت‌هایی هم در علائم این نوع ریزش در زنان و مردان دارند. بیایید باهم این تفاوت‌ها را بررسی کنیم:

علائم ریزش هورمونی در زنان

نازک شدن مو در قسمت بالای سر: خانم‌ها معمولاً نازک شدن مو را در قسمت بالای سر تجربه می‌کنند. این نازک شدن ممکن است به صورت گسترده‌تری رخ دهد و الگوی مشخصی نداشته باشد.

افزایش دیده شدن پوست سر: به دلیل نازک شدن مو، پوست سر به طور فزاینده‌ای قابل مشاهده می‌شود، به خصوص در نور روز.

ریزش موی پراکنده: زنان ممکن است متوجه شوند که موهایشان به طور یکنواخت در سراسر سر ریزش می‌کند، نه فقط در قسمت‌های خاص.

کاهش حجم مو: کاهش حجم کلی مو یکی دیگر از علائم رایج است. زنان ممکن است متوجه شوند که موهایشان دیگر به ضخامت و پرپشتی قبل نیست.

علائم ریزش هورمونی در مردان

این شکل از ریزش مو که به آن آندروژنتیک آلوپسی هم گفته می‌شود، اغلب با عقب رفتن خط مو در پیشانی و کم‌پشت شدن قسمت بالای سر همراه است.

در مردان، موها به تدریج نازک، کوتاه و روشن‌تر می‌شوند تا جایی که رشد موی جدید به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

علل ریزش مو

اما به‌طور کلی چه اتفاقی در هورمون‌ها می‌افتد که به ریزش موی هورمونی می‌انجامد؟ در ادامه می‌خواهیم به همین پرسش، پاسخ بدهیم.

خب واضح است که این نوع ریزش، می‌تواند به دلیل تغییرات یا نوسانات هورمونی رخ دهد. این شرایط معمولاً به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • ریزش موی ناشی از افزایش هورمون‌های آندروژن (مانند تستوسترون)
  • و ریزش موی ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری، یائسگی، یا بر اثر استفاده از قرص‌های ضدبارداری.

بیایید این بحث را کمی بازتر کنیم!

تأثیر آندروژن‌ها

افزایش سطح هورمون‌های آندروژن می‌تواند باعث تضعیف فولیکول‌های مو شود، که در نتیجه منجر به ریزش مو می‌شود.

این وضعیت، که اغلب به عنوان طاسی الگوی مردانه یا زنانه شناخته می‌شود، می‌تواند ارثی هم باشد.

تغییرات هورمونی در زنان

در زنان، دوران بارداری، یائسگی و استفاده از قرص‌های ضد بارداری می‌توانند باعث تغییرات قابل‌توجهی در سطوح هورمونی شوند که منجر به ریزش مو می‌شود.

این نوع ریزش مو معمولاً موقتی است و با بازگشت سطوح هورمونی به حالت عادی، موها دوباره رشد خواهند کرد. پس در این نوع ریزش مو، جای نگرانی نیست.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

یک اختلال هورمونی که در آن تولید بیش از حد آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) می‌تواند باعث ریزش مو، به ویژه در الگوی مردانه (نازک شدن مو در قسمت بالای سر و پیشانی) شود

استفاده از قرص‌های ضدبارداری

تغییرات هورمونی ناشی از شروع یا قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

راهکارهای درمانی

هرچه زودتر، از این مشکل باخبر شوید و برای درمانش اقدام کنید، زودتر به نتیجه می‌رسید و کمتر موهای خود را از دست می‌دهید. و می‌توانید موهای ریخته خود را دوباره به دست بیاورید.

اما راهکارهای درمانی این نوع ریزش چیست و باید برای کنترل و درمان آن چه کرد. فراموش نکنید اولین قدم برای برطرف شدن این نوع ریزش مو، مراجعه به پزشک است. و راهکارهای مکمل یا دارویی پیشنهادی، حتماً باید با مشورت پزشک شما باشد.

در ادامه از درمان‌های این مشکل حرف می‌زنیم:

تغییرات سبک زندگی
  • تغذیه سالم: مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، ویتامین D، زینک، و امگا-3 می‌تواند به تقویت رشد مو کمک کند.
  • کاهش استرس: استرس می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت مو داشته باشد، بنابراین یافتن روش‌هایی برای مدیریت استرس ضروری است.
درمان‌های پزشکی
  • مینوکسیدیل: یک درمان موضعی که می‌تواند به تقویت رشد مو و کاهش ریزش مو کمک کند.
  • داروهای ضد آندروژن: برای زنانی که ریزش موی آن‌ها به دلیل سطح بالای آندروژن است، داروهای ضد آندروژن می‌تواند مفید باشد.

مزوتراپی برای درمان ریزش مو

وقتی در مسیر درمان مشکلات مربوط به هورمون قرار گرفتید، وقت آن است که برای بازگشت دوباره موهایتان قدمی بردارید.

یکی از اثرگذارترین این روش‌ها، تزریق مزوتراپی مو است. با مزوتراپی یک‌سری مواد مغذی، ویتامین‌ها، و عوامل رشد به سر تزریق می‌شود و به‌مرور موجب بازگشت موهای ریخته‌تان می‌شود.

مزوتراپی برای ریزش موی هورمونی

به شرط آنکه پزشک، مواد موردنیاز موی شما را به‌درستی انتخاب کند و شما جلسات مزوتراپی را با نظم طی کنید، ریزش موی شما تا حد زیادی کاهش یافته و موهای ریخته شما در ریزش موی هورمونی بازمی‌گردند.

درمان‌های طبیعی
  • روغن‌های طبیعی: استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل یا روغن خردل می‌تواند به تقویت و مرطوب کردن پوست سر کمک کند.
  • ماسک‌های مو: استفاده از ماسک‌های طبیعی مو می‌تواند به تغذیه و تقویت فولیکول‌های مو کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *